mandag 2. mars 2015

SÅLISTE 2015!






Det er atter en ny sesong og jeg har sittet og plukket ut de sortene som jeg vil dyrke i år. Det er IKKE lett å velge - skulle gjerne ha dyrket 150 sorter, men jeg må nok ta hensyn til plassen både i drivhuset og på verandaen. Jeg skal også dyrke noen sorter på friland.
I år blir det en del "nye" tomatsorter som skal prøves ut, samt noen gode, gamle favoritter.

I år startet jeg såingen av tomater 1. Mars. Det var en del senere enn i fjor, da jeg ikke klarte å vente lenger enn til 20. Januar... Jeg vet at plantene blir vel så fine om jeg sår litt senere. I år skal de ut i drivhuset så fort de har spirt, for å drives frem lyst og kjølig i startfasen.





Her er lista:

  • Amy's Sugar Gem - Frø i salg
  • Austin's Red Pear - Frø i salg
  • Bellstar - Frø i salg
  • Big Italian Plum - Frø i salg
  • Black Cherry - Frø i salg
  • Bloody Butcher - Frø i salg
  • Costoluto Fiorentino - Frø i salg
  • Cuore de Toro - Frø i salg
  • Fruit Punch Cherry - Frø i salg
  • Fuzzy Wuzzy - Frø i salg
  • Glacier - Frø i salg
  • Golden Copper Egg (Fremdeles ustabil sort, som må stabiliseres før frø-salg)
  • Golden Queen - Frø i salg (Få frø igjen på lager) 
  • Greek Rose - Frø i salg
  • Gruschovka - Frø i salg
  • Gul Millefleur - Frø i salg
  • Indigo Rose - Frø i salg
  • Jacob's Favoritt
  • Japanese Black Trifele - Frø i salg
  • Jaune Flamme - Frø i salg
  • Koralik - Frø i salg
  • Lemon Tree - Frø kommer forhåpentligvis. Denne er plantet veldig sent, har ikke fått modne tomater ennå :-)
  • Lime Green Salad - Frø i salg
  • Lucky Cross
  • Oransje Druetomat (F1)
  • Paul Robeson - Frø i salg
  • Potato Leaf White - Frø i salg fra september/oktober
  • Pride of Flanders Frø utsolgt for 2016
  • Principe Borghese - Frø i salg
  • Purple Calabash - Muligens frø i salg etterhevert
  • Red Zebra - Frø i salg
  • Rocky - Frø i salg
  • Russian Big Roma Frø i salg
  • Scherkhan - Frø i salg
  • Sicilian Saucer - Frø i salg  
  • Snow White - Frø i salg
  • Sprite - Frø i salg
  • Stripes of Yore - Frø i salg (Få frø igjen på lager)
  • Sweet Pea Currant - Frø i salg
  • Teta De Venus - Frø i salg
  • Tiny Totem - Frø i salg
  • Tlacolula - Frø i salg
  • Yellow Pear - Frø i salg
  • Zebra Rita - Frø i salg
Jeg har linket til bilder og beskrivelse av sorter som jeg har dyrket tidligere.

De fleste sortene kommer i frøbutikken i august/september 2015! Her finnes også mange andre spennende tomatsorter!

https://www.facebook.com/tomatprat/timeline