søndag 24. mai 2015

Tomater på gang!

Nå, i slutten av mai, har alle mine plante dannet tomatkart. Noen er bittesmå, andre har kommet lenger. Noen er snaaaart modne - om et par uker, kanskje? :-)

De fineste tomatene pr. nå, må være Stripes of Yore. Den er langt fra moden ennå, men se, så artig fargekombinasjon:

Stripes of Yore (unripe fruit 2015)
Frø kommer i salg fra midten av august-15

.

Den mest unike tomatsorten jeg dyrker i år, er den lodne Fuzzy Wuzzy! Hele plantene er lodden, frukten inkludert. Alle tomatplanter/tomater - om man studerer dem nøye, er dekket av små hår, men denne er ekstra hårete. Denne tomaten blir rød med gule spetter/striper:
Fuzzy Wuzzy (unripe fruit 2015)
Frø kommer i salg fra ca. midten av august


En sort som utvikler frukter tidlig, er oransje drue-tomat. (dette er en F1 hybrid sort)
Oransje druetomat (umoden 2015)

Hvert år dyrker jeg såkalte pasta-tomater (saustomater). Disse er godt egnet til sauskoking, ketchup og varmebehandling generellt. Slike tomater er gjerne avlange plommetomater som er faste i kjøttet og inneholder mindre saft.
Under ser du umoden frukt av typen "Big Italian Plum"


Big Italian Plum (unripe fruit 2015)

Her var et bittelite utvalg av mine umodne drivhus-tomater  (bilder tatt 20. mai-15)

Mine frilandstomater må ennå vente til begynnelsen av juni før de får permanent plass ute. Mai har vært kjølig, og værmeldingen meder fremdeles kalde netter en stund til... Da er det bare å bære plantene ut på dagtid og inn igjen om kvelden, slik at de gradvis venner seg til utelivet.

Her ser du et lite utvalg av frilandstomatene mine:

Diverse frilandstomater som venter på permanent utplantning (2015)


Jeg kommer snart tilbake med flere bilder og oppdatering på utviklingen av årets tomatsesong!
 
 
 
B3AFEE27-466B-4B7A-BF57A428A8A41CAF-6087A649-515E-4377-980CBBDEB646EF2D
 

Ingen kommentarer: