søndag 31. januar 2016

HVORDAN FÅ MODNE TOMATER TIDLIG I JUNI

 
Tidlig-sorten "Glacier"
 
 På nyåret klør det gjerne i fingrene etter å komme i gang med såingen!
Det er sikkert mange som gjerne vil så allerede 1. januar og håper på modne tomater fra månedsskiftet mai/juni. Her er noen hovedfaktorer som er Alfa Omega om du skal lykkes:

*Tidspunkt for såing
*Spireforhold
*Lys og temperaturer
*Riktig jord/gjødsling
*Hvilke sorter man velger

Man må ha litt erfaring, men gjør man seg kjent med hovedfaktorene, er det ikke veldig vanskelig å lykkes :-)
Jeg har prøvd og feilet opp igjennom  - og jeg drar stor nytte av erfaringen jeg har gjort. Fremdeles hender det at enkelte planter blir "mislykket", selv om forholdene skulle ligge til rette. Da er det godt å ha GOOGLE ;-) Eller spørre andre drevne tomatdyrkere og gode tomatvenner jeg har rundt omkring i den vide verden :-)
Når dette er sagt, så er det jo moro å få tidlig modne tomater, men det er ikke det viktigste. For den som venter på noe godt, kan glede seg - uansett om man må vente litt ;-)

FørstDet er først og fremst viktig å inneha litt kunnskap om såing av tomater.
Les så-guide for tomater her!
  Skal du starte tidlig, MÅ du sørge for ekstra lys og det burde være spesialtilpasset lys for å drive frem planter. Det hjelper ikke å så fra midten av januar/begynnelsen av Februar om spirene ikke har tilgang på nok lys. Plantene vil bli svake, tynne og pinglete i et miljø som ikke er tilpasset for å drive frem planter.  Når plantene vokser til og skal pottes om, trenger de gradvis gjødsel og mer lys, gjerne gradvis varmere temp.
Når frøene har spirt, bruker jeg LED plantebelysning i et kjølig rom. Der har jeg dem stående et par uker, før jeg flytter dem ut til videre driving i vektshus som er oppvarmet og har plante-belysning.
Om tomatene drives frem i et uisolert drivhus, må det settes inn en varmekilde, gjerne en vifteovn med termostat.
Ikke sett pottene direkte på et kalt drivhusgulv, men få dem litt opp fra gulvet/bakken. Jeg bruker plante/driv-benker. Hold temperaturer OVER 8 grader og helst fra12 grader og oppover. Dette gjelder både jord og luft.

Lys
  Når man skal velge lys, så sats på plantelys som dekker godt. Enkelte små  vekstlys dekker kun et par planter, mens det også finnes lys som dekker flere kvadratmeter!
  I midt drivhus har jeg montert 2 Natrium høytrykksarmaturer - hver på 400W som avgir lysfluks på ca. 55.000 lumen/lux. Lysfluks betegner hvor mye lys som totalt sendes fra en lyskilde (i alle retninger). Disse lampene dekker godt over hele drivhuset mitt!
De koster litt, men har en levetid på mellom 10-20 000 timer. (Lysrørene kan byttes ut)
Man kan få kjøpt mye forskjellig vekstlys - alt fra 2-300 kr. på Jula og Claes Olsson, til profesjonelle drivhuslamper fra kr.1500,- til mange tusen kroner. Jeg kjøpte mine lamper hos Grøntfokus.

Natrium Høytrykksarmatur





Velg tidlige sorter
Det er viktig å velge sorter som er såkalt tidlige. En del av disse er busktomater og mange av dem er ofte godt egnet til det norske klimaet. Mange av de russiske sortene tåler en litt kjølig norsk sommer.

Jeg sår gjerne  et par-tre sorter  en måneds tid før jeg sår resten av tomatene mine. Jeg velger da helst tidlige busktomater som ikke blir så veldig høye.
Elles så vil jeg si, som jeg har sagt før, at de fineste plantene jeg har hatt, er de som sådd i mars!

Hva er tidlig?
Jeg anbefaler å så rundt 1. februar når man skal starte litt tidligere enn normalt.
Noen vil sikkert starte tidligere, og det er jo bare å forsøke hvis man har lyst til det.
Jeg vil til slutt nevne at om du vil prøve å drive frem tomater tidlig på sommeren, så spiller det liten rolle hvor i landet du bor. Man kan skape et kunstig miljø med riktige forhold enten man bor i Kristiansand eller i f-eks. Tromsø. Men det er jo klart at med ekstra oppvarming/belysning vil det nok føre til noe høyere strøm-utgifter enn ellers :-)

Dette var en enkel innføring i hvordan få modne tomater i Mai/juni. Man kan sikkert gå mye mer i detalj, men det skal ikke bli for innviklet, synes nå jeg! :-)
Jeg kommer helt sikket med videre oppdateringer etterhvert som jeg erfarer fra år til år.....


Relaterte emner:
Enkel så-guide for tomater

Tips til dyrking/stell

Tidlig-sorten "Bloody Butcher"

1 kommentar:

Unknown sa...

Hei. I år er det første gang eg har sådd tomater. Flotte store tomater, men ingen er blitt rød og no lir det mot høsten . Idag er det 7 sept.
Tomater som eg har er frilandstomater, men no jar eg sett dei i drivhuset med varme.
Eg trenger ett råd for å få sei modne.
Mbh Gerd Solhaug