fredag 24. juni 2016

24. Juni: Tomatprat i regnevær!




Maskotka i regn
 
 
Jeg liker regnevær! Bare ikke for ofte! Varmt, vindstille vær og regn. Det blir så frodig og det lukter så godt!
Frilandstomatene blir våte av regndråpene - ganske dekorativt! Men som sagt, det trenger ikke å regne så mye og så ofte. Tomatplanter liker ikke fuktig vær over tid.


Tiny Tim
 
 

Hva kan man gjøre på en regnværsdag? Jo jeg koser meg ute i hagen. Om det kommer en litt for kraftig skur, så smetter jeg inn i drivhuset! Der er det alltid noe å gjøre - som å trimme plantene og fjerne blader som skygger for lyset.
Skal si det vokser fortere enn jeg klarer å følge med! Det gror igjen på et par dager, føles det som!
Her er 1 av 2 trillebører med blader og skudd som er fjernet på tomatplantene inne i drivhuset i dag!
 
 
 
 
 
Det er ikke bare de tidlige frilandstomatene som begynner å modne, det rødmer og gulner inne i drivhuset også:
Santa - snart knall rød!
 
 
Datlo - straks gul-orange! 




Fruity Cherry



Dream Weaver
 
Det er flott med modne tomater! Men jeg synes de er vakre før de modner også. På bildet under ser du Bradley, før den får farge....
 
Bradley - som blir rosa. En personlig favoritt!
 
 
En annen rosa tomat, er Dutka's Pink, og som navnet tilsier, så blir den rosa! Jeg dyrker den for første gang i år:
 

 
 
I år dyrker jeg en mørk (burgunder) cherrytomat som hetet "Kiss the Sky". Jeg venter i spenning på at den skal modne, for den skal visstnok smake bedre enn "Black Cherry"!
 
Kiss the Sky
 

En artig sak følger.....
 
Tèton ve Venus - legg merke til den spisse enden :-) Denne blir rød.
 
 
Mere bilder.....
 
Sgt. Peppe's - blir rosa m/antho skuldre.



Sailors Luck - blir stripete mørk rød og grønn.



Til slutt vil jeg vise deg tomaten Indigo Blue Beauty. Jeg har 2 planter - en i drivhus og en på friland. Indigo-fargede tomater inneholder et stoff som heter anthocyanin, som blir mer fremtredende på tomater som har vært eksponert for mye sollys.
Tomater med dette stoffet, blir omtalt som antho-tomater.
Det er stor forskjell på blåfargen på mine 2 planter....



Blue Beauty - i drivhuset




Blue Beauty - på friland.
 
 
Det skjer noe hver dag nå, så jeg er snart tilbake med mer bilder og tomatprat!

GOD HELG! 

Ingen kommentarer: