søndag 21. mai 2017

Utplanting av frilandstomatene! (2017)

 
 
Nå har jeg tatt sjansen! Plantene har herdet ute på dagtid noen uker, og værmeldingen lover milde netter fremover.  Vi nærmer oss juni, så nattefrosten burde ha gitt seg nå, her hos meg. Det er først og fremst de hardføre busktomatene som har fått lov å komme ut for sommer'n. Og da de plantene som har kommet lengst med blomster og små tomat-kart.


18 tomater ble plantet ut i pallekarmene den 19. mai. jeg har 3 pallekarmer i høyden, så plantene har godt med jord. I år prøver jeg meg på å ikke bytte ut noe av fjorårets jord, men har blandet inn masse av egen hagekompost for å tilføre ny næring.
Jeg har flere busktomater som skal plantes ut, og de tar jeg fortløpende nå.
 Alle krukketomatene står også ute hele døgnet nå. Ampeltomater får være ute på dagtid, men får være i drivhuset om natten noen dager til.
 
 
Lovende busktomat: Ida Red blomstrer villig!



Helgen har gått med til å gjøre alt ferdig i drivhusene. Det meste grovarbeidet er gjort og det gjenstår bare litt oppbinding og småplanting. Når jeg sier ferdig, så er det altså å få plantet ut alt på sin permanente plass for sesongen. Når alt dett er gjort, er det bare å gå og kose seg med vanning, litt beskjæring og - ikke minst: rusle rundt å se på utviklingen av de forskjellige sortene.
 
Jeg håper å få gjort resten i morgen, og kommer veldig snart med oppdatering på drivhusene!



https://www.facebook.com/groups/593626614055654/
 
 
Relaterte innlegg:
Herding av frilandstomatene
Når kan tomatplantene plantes ut?


Ingen kommentarer: