fredag 4. august 2017

Hatho



Navn
Hatho

Type
Cerry/Salat-tomat

Opprinnelse/Historikk
Jeg vet ikke mye om denne tomatsorten, men jeg leste dette på nettet:
"Hatho" is the Onodowaga:gaweno word for Jack Frost". 


Beskrivelse
Planten produserer grønne tomater - fra cherry-størrelse til små tomater. Saftige frukter med mye gele. Passer til salat eller som snack.

Sesong
60 dager - middels tidlig
Hardfør type som tåler å dyrkes under kjølige forhold.


Vekstform
Semi-determinate -halvbusk
Potetbladet. Lilla blader som ung spire/plante. Fremdelses litt lilla sjatteringer på planten som voksen.
Trenger å støttes med en bambuspinne e.l.





Min egen vurdering
Denne herlig tomaten har det gode krydderpreget som man ofte finner hos grønne og mørke tomater! Fin sødme også! Passer til det meste. Jeg angrer bare på at jeg ga planten en av de dårligste vokseplassene i hagen.. Den fikk egentlig ikke mest oppmerksomhet - noe som resulterte i litt liten avling. Jeg vil helt sikkert dyrke den igjen - på en bedre vokseplass.
- Denne fortjener en hedersplass i hagen!



















Dyrkingsår

2017
Sådd: 06.03
I blomst: .18.05
Moden: 20.07 (63 dager fra blomst)

Ingen kommentarer: