fredag 28. mars 2014

STATUS I SLUTTEN AV MARS: Rekordtidlig blomstring!!

I år er alle plantene ekstra tidlig ute med å vokse seg store og lubne! Jeg satte de første tomatplantene ut i drivhuset 24. februar, hvor jeg selvfølgelig har lys og ekstra varme.
Men likevel - plantene vokser bare fort!

Den ene tomatplanten er en avlegger, så den er et godt stykke foran de frøsådde tomatplantene. Det er en "Thai Pink Egg" og den har flere blomsterranker allerede:


Det har faktisk begynt å danne seg ørsmå tomarkart - her ser du sesongens første.Ikke rare karen, på størrelse med en ert, men moro er det likevel...



På bildet under ser du litt mer av planten, som er en drøy halvmeter nå:



Ellers har jeg pottet om veldig mange planter til større potter, slik at røttene får mer plass å boltre seg på!



Jeg venter litt til med å plante i bøtter og kar som står rett på drivhusgulvet som består av grus. Det er litt for kaldt i bakken, så da kan jordtemperaturen lett bli for lav.....


...men det er straks April, så da er det nok ikke så lenge før tomatplantene får sin endelige plass:-)

Alle bildene i dette innlegget er tatt 29.mars!



5 kommentarer:

Unknown sa...

Imponerende at tomatene har kommet så langt allerede!

stallnilsen sa...

Viste ikke at vi kunne ta avlegger av tomatplanter, æ kaster mine om høsten når æ stenger drivhuset, himmel den vatr blitt stor den planten din.
Kos dæ videre i drivhuset ditt, Helen, det gjør æ også vær dag sia vi enda har skittvær her, men nu skal snøen slutte og dale ned, så da kommer forhåpentligvis sola frem og tiner sneen :)

Ha en fin Fredag.

Klem Lisbeth :O)

Helene Orskaug sa...

Hei! Takk for besøk på min lille tomatblogg:-) Jo, nå er jeg jo så heldig å ha varme og lys, så da vokser det bra i drivhuset!
Helene :-)

Helene Orskaug sa...

Jo, det går veldig greit å ta stiklinger! Håper snøen forsvinner snart hos deg oppe i nord - og at du kan nyte våren:-)
God helg til deg!
Heleneklem

Landbohaven sa...

Der er da rigtig gang i dine tomatplanter.
Fine billeder.
Jeg kom bare lige forbi.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.