onsdag 10. juli 2019

Vilma





Navn
Vilma

Type
Cherrytomat

Opprinnelse/Historikk
??

Beskrivelse 
Den kompakte micro-busken Vilma  gir mengder med røde cherrytomater som skal ha en del sødme. Gjennomsnittlig vekt på fruktene er 15 gram. Brukes til salater, snack og som tilbehør til annen mat. Skinnet er tynt og tomatene kan lett sprekke i for fuktig vær, eller ved overvanning. Kan dyrkes ute, men helst under tak.
Kan også dyrkes som "vinter-tomat" i vinduskarmen, men trenger da vekstlys. 


Sesong
Ca. 50-55 dager - Tidlig



Vekstform
  • Determinate micro-dwarf . Kompakt micro-busk.
  • Knipes ikke.
  • Høyde: Ca. 30 cm. Min plante ble 25 cm. høy.
  • Rynkete/rugose, kompakt bladverk.
  • Støttes med små pinner, da alle tomatene gjør planten "tung".
Fjerne noen blader, om det blir for tett, da det lett dannes mugg, men ta kun bort det som MÅ bort. Det er bladene som bidrar med sødmen i fruktene.



Min egen vurdering
En av mange microbusker som ble dyrket i 2019. Denne var først ute med å modne av de røde microbuskene som ble sådd på samme dato. Jeg var spent på smaken, da jeg har hørt at denne skal være så søt og god. (Derfor står det i beskrivelsen lenger opp).Tomatene har en mild smak som jeg ikke synes utmerker seg noe mer enn mange av de andre microbuskene jeg har dyrket. Jeg prøvde å være sparsom med vanning under modning, men jeg merket ikke noe til sødme eller mer smak.  Men , det kan handle om tilfeldigheter, selv om alle plantene har fått samme stell.Fin i salaten, men ingen snack-tomat å spise direkte fra planten.
- Kompakt, tidlig og riktbærende, blir stikkordene her.



Dyrkingsår: 2019


4 uker fra frø


































1 kommentar:

Helen Johansen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.