lørdag 29. september 2018

Iva's Red Berry




Navn
Iva's Red Berry

Type
Cherry tomat (snack tomat)


Opprinnelse/Historikk
Utviklet i Slovenia av en dame ved navn Iva Grasa. En krysning mellom  sorten Appelsin og en rød cherrytomat.


Beskrivelse
Planten produserer lange klaser (mange doble) med små, runde, røde snacktomater på 8-10 gram. Smaken er veldig søt og intens. Snacktomat.


Sesong
60 dager - middels tidlig


Vekstform
Indeterminate - ranke






Egen vurdering
Den søteste røde, runde cherry tomaten jeg har smakt noensinne! Både supersøt og proppfull av smak! Bæraktig aroma, så navnet passer utmerket. Jeg synes faktisk denne er søtere enn SungoldF1, men den har ulik ettersmak! For god til å putte i salaten eller på brødskiva. Denne spises som drops! Planten gir utrolig laaaange klaser med tomater. Veldig produktiv, men ingen problem å få spist opp alt når tomatene er så søte og gode :-)
Små tomater, men større enn "currant" varianter. Jeg hadde min i drivhus.
- Fantastisk!!




År dyrket
2018

















2 kommentarer:

Thomas T. Holst sa...

Skal jeg knipe tyver på denne?

Alexander sa...

Svært god smak. Målte brix til 8.5. Ikke noe F1 opplegg heller. Dette en en vinner.
Jeg har prøvd å holde den som ranke. På en Østeuropeisk nettside så det ut som om noen klippet som en busk. Noen som har prøvd det?