onsdag 17. oktober 2018

Chello






Navn
Chello


Type
Cherry/cocktail tomat

Opprinnelse/Historikk
Jeg finner ingen informasjon om opprinnelse.


Beskrivelse
Planten produserer godt med gul-oransje tomater på 20-35 gram. Tynt skall. God sødme, litt bæraktig smak. Bruksområder er salat og tilbehør/garnityr. Tomatene er nærmest bi-color når de er godt modne.

Sesong
55 dager - tidlig


Vekstform
Semi-determinate - semibusk/halvbusk. Knipes delvis, men kan gjerne ha en 2-3 stammer for mer tomater.
Vanlig grønt, litt "whispy" bladverk.
Trenger støtte.
Jeg dyrket min plante på friland, i opphøyet bed/pallekarm.





Min egen vurdering
Denne tomaten hadde mye bærsmak. Mild, saftig og med fin sødme. Riktbærende. Den er beskrevet som determinate, men jeg tror den er semideterminate. Den første tomaten var frøløs. Heldigvis var ikke alle frøløse, men flere av fruktene innehold veldig lite frø. Fruktene har en lekker gul til oransje farge, etter hvor modne tomatene er.  Tomatene ble brukt til salater og som tilbehør.
Funket utmerket på friland i Skien !(varm og tørr sommer 2018)


År dyrket:
2018











Chello (til høyre) dyrket ute i pallekarm


Ingen kommentarer: