mandag 15. august 2016

Ansofs Gule






Navn
Ansofs Gule
AKA Tante Cis


Type
Norsk heirloom (kulturarvstomat)


Opprinnelse/Historikk
Dette er en norsk, gammel tomatsort.
Her er et utdrag fra NIBO (tidligere: Skog og Landskap) sin side:
I 2007 bidro et av medlemmene i Planteklubben for grønnsaker (Norwegian Seedsavers) med frø av en navnløs gul tomat som sannsynligvis hadde blitt dyrket i Norge i ca 100 år. Frøene stammet fra hennes tante Cecilie Jensen, som også var den som drev den kjente Urtehagen på Domkirkeodden i mange år. Og fordi sortens navn var ukjent fikk den først navnet "Tante Cis"
Etter at planteklubbens koordinator Stephen Barstow publiserte historien om 'Tante Cis' tomat i Norsk hagetidend i 2011, har Tante Cecilie selv bidratt med flere detaljer om tomatsorten, som hun i sin tid hadde fått av Ansof Wyller Christophersen fra Songe i Aust-Agder, som var en av Norges fremste eksperter på urter på slutten av 1900-tallet.
 - Jeg fikk frøet av Ansof Christophersen sommeren 1975, første gang jeg var hos henne på krydderkurs. Den gang forsto jeg det slik at frøet hadde vært i Norge i ca 80 år, forteller Cecilie Jensen.
Ansof hadde selv fått frøet av Helga Myklebostad, (som tilfeldigvis deltok på det samme kurset) og som hadde fått frø fra rederfamilien hun arbeidet hos i Arendal.
Familien Christophersen drev med trelast og hadde gode handelsforbindelser med England, og hadde selv fått frø av mange ulike planter den veien, slik mange rederfamilier og sjøfolk på Sørlandet hadde. - Den gule tomaten kaller jeg ’Ansofs gule’, og det er Ansof som har æren for at den gule tomaten er tatt vare på og spredd til flere, sier Jensen.


Beskrivelse
Planten produserer store klaser med små, varmgule, runde tomater - de fleste på rundt 30 gram. Smaken er søt og god. Saftig, fin salat-tomat.

Sesong
ca. 8o dager - midt-sesong.
Min var moden etter ca. 65-70 dager!

Vekstform
Indeterminate - ranke.
Planten blir ca. 160. cm. utendørs og trenger støtte.
Mørk grønt, vanlig bladverk.


Min egen vurdering
For en søt og god tomat! Fyldig og overraskende søt, vil jeg si. Saftig og frisk samtidig. Morsomt at vi har en Norsk tomatsort med så gode tomater! Deilig i salater og på brøskiva. Også en god snack-tomat!
Det sies at denne bør dyrkes i drivhus fordi den er sen. Jeg dyrket min i stor krukke på verandaen. Relativt sykdomsresistent. Fruktene kan få sprekker ved mye nedbør og/eller store temperatursvingninger
Ansof's gir modne tomater tidligere enn mange andre, så jeg vil si at den er middels sen! Den var faktisk tidligere moden enn Sub Arctic Plenty, som skal være veldig tidlig!
- Nok en favoritt som jeg vil anbefale!



























År dyrket:
2016

Sådd: 23.03
I blomst: ca. 01.06
Moden:  05.08

2018

2020



Ingen kommentarer: