søndag 4. august 2019

Yashi







Navn
Yashi

Type
Cherry/cocktail

Opprinnelse/Historikk
??

Beskrivelse
Lekker ampel variant som gir mengder av gyllen-gule til oransje cherrytomater som sitter på lange klaser. Fruktenes vekt er på mellom 15-20 gram. Fin balanse mellom sødme og syre.

Sesong
Ca. 55 dager - tidlig

Vekstform 
Determinate -busk. 
Egner seg som ampeltomat. "Hengete vekst.Trenger ikke å støttes eller bindes opp



Min egen vurdering
Hvis du vil ha en oransje variant av ampel-tomater, er dette sorten du burde velge. Jeg synes fargen er lekker - den er mer oransje enn gul og smaken var veldig god! Jeg har hørt at noen sammenligner den med Tumbling Tom Yellow, men jeg synes denne er mye bedre på smaken, selv om planten har samme bladverk og voksmåte. Kraftig smak med fin sødme/syrebalanse. Passer til både brødskiva og i salaten. Den er best rå, men kan selvfølgelig brukes i saus eller marmelade, om man har mer enn man får spist opp.
- En sort jeg vil dyrke igjen!




År dyrket
 2019































1 kommentar:

Hagestrikkeglede.home sa...

Yashi tomaten så vakre ut med de flotte bladene, må si at jeg ikke har hørt om ampeltomater men antar de liker og henge da. Denne hadde vært gøy og prøve. Satser på neste år. Fin blogg utrolig hvor mye som kan skrives om tomater.