fredag 10. mai 2019

Pigmeo





Navn
Pigmeo

Type 
Cocktail/salat-tomat

Opprinnelse/Historikk
Jeg fikke denne fra frøvenn i Danmark, men jeg har ingen historikk. 

Beskrivelse
Kompakt, men buskete plante som produserer masse røde, små salat-tomater, større enn cherry-tomater. Vekt er fra ca. 30-60 gram. Tomatene smaker av typisk rød tomat, men en fin syrlighet. Passer til salater og lignende.
Må ikke forveksles med Pigmy/Pygmy (micro dwarf/micro-busk), som er en helt annen tomatsort.


Sesong
60-65 dager - tidlig midt-sesong

Vekstform
Determinate (Busktomat). Sideskudd beholdes.
Kompakt, men buskete plante som blir veldig vid.
Høyde er ca. 50 cm. (Ca. 1 meter i bredde)
Burde helst dyrkes i en stor, vid krukke, hvor den virkelig kan utfolde seg.
Kraftig, robuste stammer, men planten må støttes pga. fruktenes vekt.

Virker gansnke sykdoms-resistent.


Min egen vurdering
Jeg dyrket denne for å teste ut om planten sto i stil med navnet. Tja - det var ikke en mikro-busk, akkurat, men for en busk! Den produserer mengder av små, røde, runde salat-tomater! De er litt for store til at jeg vil kalle dem cherry-tomater. Jeg satte først planten i en stor ampel, da jeg trodde at dette var en liten dverg-busk, men jeg måtte raskt flytte den til en større krukke - den fikk faktisk en stor, vid krukke på 40-50 liter. Der tror jeg den stortrivdes, for den produserte altså mengder med frukt som smaker av god, gammeldags tomatsmak med en fin syrlighet. Siden det er en busk, modner mange frukter på èn gang
-Lurt valg om du bare vil ha èn plante på verandaen, men likevel vil høste mange tomater!






Planten vokser fort ut av en 9 liters ampel!



Tid for større krukke!









Modne tomater i slutten  av Juni.


Ingen kommentarer: