søndag 13. januar 2019

Tomat-sesongen 2018



Tomatsesongen i 2018 var preget av sol og tropevarme. Dette er faktisk den varmeste sommeren som har vært mens jeg har levd i 40++ år! Det ble veldig mye vanning. Amplene måtte vannes 3 ganger daglig - jorda tørket fort ut når temperaturen steg til over 30 grader . Og over 30 grader hadde vi mange ganger denne sommeren! I drivhusene ble det ofte i varmeste laget, selv med full lufting , Varmen og sollyset førte til at en del av tomatene fikk gule skuldre.
Frilands-tomatene elsket denne varme, solrike sommeren. Særlig dem jeg hadde i opphøyde pallekarmer. Disse plantene fikk vandrende skygge fra et morelltre midt på dagen.




Starten på sesongen gikk dog noe tregt, da så-jorden jeg brukte var nærmest ubrukelig. Jeg hadde sådd noen sorter i så-jord, mens andre sorter ble sådd i vanlig plantejord. Små-spirene stoppet opp og ble misdannet. Men heldigvis kom plantene seg, da de fikk ny jord med næring og godt stell.
Små-planter ble flyttet ut i drivhuset i midten av mars. Da hadde min kjære mann freset en liten vei bort til drivhusene. Ja, for i 2018 hadde vi også den kaldeste og mest snørike vinteren/våren i manns minne.






250 planter
Rundt 250 planter ble det denne sommeren. Godt over 100 sorter - mange av dem mine egne kryss som jeg arbeider med.  Utenom mine krysninger, dyrket jeg omkring 70 nye sorter. Det var faktisk noen flere, men de ble ikke slik som beskrevet på frøposen. Slik hender når frøene man har fått eller kjøpt, kommer fra planter hvor blomstene ikke har vær isolert. Det forekommer nemlig at enkelte blomster blir kryss-pollinert av insektene.


Kryssing av nye, egne sorter
For noen år siden startet jeg med å lage mine egne tomatsorter. Det er er et tålmodighetsarbeid, og man må være lidenskapelig om man vil få det til. Nye kryss tar 6-8 generasjoner for å få frø-stabile, altså en 6-8 sesonger! Når man har mange nye kryss på gang, krever plantene sin plass. Derfor vier jeg mest plass til disse i 2019.

Egne sorter som er under utvikling 



Favoritter
Jeg får hvert år noen nye favoritter. Flere nye cherry tomater kom på denne listen i år, blant annet Iva's Red Berry, Chello , Stormin Norman og Sweet Sharon.  Ivas Red Berry er til nå den søteste jeg har smakt! En ny ampeltomat som gjorde inntrykk, var den gul-oransje Sirja's Love. Jeg hadde også dette år som i 2017, Hundreds & Thousands, som er en plante som vi bare går og plukker fra når vi vil ha litt søt snack.
Det blir vanskelig å plukke ut alle favoritt-sorter, men mange av dwarf-sortene var imponerende når det gjaldt utseende, produktivitet og smak. En meget god saus-tomat, var sorten Cow's Tit - en avlang kjøttfull tomat. En annen sort ved navn Butterfly, var også veldig godt egnet til saus, selv om planten gir tomater som er mindre i størrelse. Den tar det igjen på produktivitet, da dette er en multiflora type.
Flere tidligere favoritter ble re-dyrket igjen i år. Dette var bl.a. Fuzzy Wuzzy, Paul Robeson, Silvery Fir Tree med flere.
Mange nye micro-busker hadde jeg også - noen i samme kategori som Lille Lise, mens andre var litt nye både i utseende og smak.

Unikt utseende
De artigste tomat-sortene  i 2018, var Curly Kaley, Stick, Yunnat, Mala Cara, Schzeherazade, pga. sitt unike utseende og eller bladverk. Noen av disse er ennå ikke publisert på bloggen, men de kommer. Se hvilke her

Tidligste på friland
Mange av frilands-tomatene i pallekarmene startet modningen med noen få dagers mellomrom. Først ute var Boney M, deretter Yamal, Wayahead og Spiridonovskie. Microbuskene ble dyrket for seg selv i krukker - de begynte som vanlig modningen tidligst.

Ca.70 nye tomatsorter sorter
Som tidligere nevnt, ble resultatet ca. 70 nye tomatsorter på listen i år. Langt fra alle er publisert på bloggen ennå. Jeg har rett og slett ikke hatt kapasitet til å blogge så mye på høsten 2018. Men ikke fortvil - det kommer bilder og beskrivelse av hver enkelt sort etterhvert som jeg har anledning.

Her følger et bilde-ras av de fleste nye sortene fra i år, med unntak av noen få, som altså kommer etterhvert.

























Ferdig?? Neida! Som om ikke det er nok å dyrke tomater, så dyrker jeg også litt annet. Særlig chili og paprika. Og det er like lett å få dilla her! 😅Men antall sorter ble noe begrenset , siden tomatplantene får den største plassen.

Her er et lite knippe chili....

Noen av mine ulike chili-sorter . . .





...og paprika...
Paprika i ulike form og farge


Nå gleder jeg meg til ny sesong - 
håper den blir like god som 2018!

1 kommentar:

Unknown sa...

Wow! Dette er beundringsverdig! Digger å se og lese i butikk og blogg. Tenker jeg må prøve noen sorter ;) ooooh! Lykke!