søndag 27. oktober 2019

San Marzano






Navn
San Marzano


Type
Paste-tomat/Saus-tomat

Opprinnelse
Italiensk tomatsort

Beskrivelse 
Faste, kjøttfulle tomater med en vekt fra 40-75 gram. Røde og avlange plommetomater. På verdensbasis blir de omtalt som saus-tomat nr.1. Det finnes flere typer - dette skal være den originale som kun heter San Marzano. Inneholder lite gele og veldig lite frø, men mye fruktkjøtt.

Sesong
65-70 dager - Middels tidlig


Vekstform
Indeterminate
Vanlig grønt bladverk
Planten må bindes opp
Sideskuddene fjernes/tyves.




Min egen vurdering
Jeg ble overrasket over hvor mye tomater denne planten leverte. Selv om den er indeterminate, kan man godt ha 2 stammer for mer frukt - om man har plass. Fruktene er rike på smak, uten særlig syre. Lekre, faste og kjøttfulle tomater som er supre til saus!

















1 kommentar:

Ingard sa...

Jeg liker å lage Italiensk mat, og har lyst til å prøve og dyrke fram denne tomatsorten for hermetisering og senere bruk i tomatsaus. Bor i Bærum og har gode solforhold. Tror du jeg kan lykkes med dette prosjektet - uten drivhus? Hva må jeg være spesielt oppmerksom på? Hvor kan jeg få tak i planter/frø? Når bør jeg starte utplanting?