søndag 22. mai 2016

NÅR KAN TOMATPLANTENE PLANTES UT?

Busktomater i krukker utendørs 2017




Busktomater i pallekarmer  medio juni-2017

 Når man kommer man kommer litt utpå våren og får smake litt varmere sommervær, kribler det i kroppen etter å plante tomatene ute permanent. Det er ingen fast dato for utplanting av tomater, for det varierer veldig på hvor i landet man bor. På sør og østlandet, samt en del steder på sørvestlandet, slipper kulden tidligst, som regel. Jeg tenker da på nattefrosten.
Regelen for å kunne plante tomatene ut, er at all fare for frost må være over.

Offisiell utplantningsdag!
  I våre naboland Sverige og Danmark, er den offisielle utplantingsdagen 1. Juni. Jeg pleier som regel å plante tomatene ut på friland en gang etter 17.mai. Det kan fortsatt komme frost hos meg på denne tiden, så det er viktig å følge med på langtidsvarselet!! I 2015 kom ikke tomatplantene ut på friland før 8.-10. juni! Da hadde vi en ekstra kald vår og forsommer.


Kjerringa mot strømmen! ☺️ ☺️
  Jeg er av den typen som liker å teste ut saker og ting, så i 2016 plantet jeg de første tomatene ut 15.mai. Egentlig hadde jeg bestemt meg for å vente til tidligst 25.mai, men pga. plassmangel i drivhuset, valgte jeg å prøve meg. (Jeg bor i sone H3).
Joda - selvfølgelig krøp tempen under 0 første natta!! Men heldigvis hadde plantene klart seg! Jeg kan tenke meg at det skyldes en rekke heldige omstendigheter:
*For det første var det helt vindstille. Det var tørt vær og det var ganske lite fuktighet i jorda.
*Plantene mine hadde herdet seg ute i halvkygge/halvsol på dagtid i et par uker først.
*Alle sortene som ble plantet ut, er hardføre sorter - de fleste russiske.

Nyplantet på friland 15.mai 2016

Herding
Det er veldig lurt å herde plantene, altså vende plantene til utelivet, før de plantes ut permanent. Jeg har erfart at å sette tomatplantene ut i halvskygge/halvsol på dagtid et par uker først, fungerer veldig godt! Det er litt pes å bære de ut på formiddagen og inn igjen på kvelden, men det er virkelig verdt det!
  Jeg kjenner noen som ikke herder plantene først, men har en lys fiberduk over plantene den første tiden etter at de er plantet ut. Det er noe jeg ikke har prøvd selv, men det skal visst også funke bra!
  Plantes tomatene ut uten å ha blitt herdet, eller uten å få noe som helst beskyttelse den første tiden, ja så kan det bli litt tøft for dem. Bladene kan bli solbrente, og plantene er mye mer sårbare overfor vind og/eller kjølige netter. Om noen av bladene skulle bli litt solbrente (lyse, tørre partier), så er det ikke helt krise! De nye bladene som vokser ut, er mer herdet og robuste!
Les også: TID FOR HERDING AV TOMATPLANTENE!

Frilandstomater herdes ute på dagtid!


Busktomater straks klare for permanent uteliv!


Temperaturer
Det sies at tomatplanter skal ha en jordtemperatur på minimum 12 grader. Faller jord og luft-temperaturen til under 8 grader, stagnerer planten. Det er viktig å poengtere at dette gjelder om tempen er lav over tid. Det er ikke farlig med en nattetemp på for eksempel 2-3 varmegrader, hvis dagtempen er varm/mild!!
Store svingninger i vær/temp. kan sette plantene noe tilbake, men som regel går det seg til når sommervarmen kommer!

Hvilke sorter er best på friland?
For å få et godt resultat, lønner det seg å velge tidlige sorter som er ment for en sommer som kan være litt kjølig.  Det finnes mange gode sorter - både busker (determinate) til store krukker og lange ranker (indeterminate).
Mange av de russiske sortene passer godt, men ikke alle. Det finnes russiske sorter som modner sent, så selv om de er hardføre, passer nok best i drivhus.

Hva er tidlige tomater?
En tidlig tomatsort bruker ca. 50 - 75 dager fra blomst til moden tomat. De tidligste sortene er gjerne busktomater, men det finnes også ganske tidlige ranketomater. Enkelte tidligsorter er raske både med å danne blomster og med å modne. Selv om en sort modner forholdsvis tidlig, må man også hatt en oppalstid på 8-10 uker. (Oppalstid er tiden fra såing til planten er godt nok utviklet med god vekst og knopper/blomster) Man må ha hatt gode forhold, slik at planten har utviklet seg riktig og fått god vekst med et godt rotnett. Man må også så i passe tid i forhold til utplanting. Sår man tomatfrø i mai, Kan man ikke forvente å få modne tomater tidlig på sommeren. Man må da vente til september/oktober før tomater kan plukkes!
Les også: Når modner Tomatene?


Herdighetsoner har mye å si
Man må også ta hensyn til Hvor i landet man bor. Er det innlandsklima, eller kystklima? Eller en del meter over havet? Er området utsatt for mye sterk vind og/eller hyppig nedbør? Noen steder funker nesten alle sorter på friland, mens enkelte andre steder må nesten alt dyrkes i drivhus. Jeg bor i sone H-3, har et godt mikroklima, og kan dyrke det meste av tomatsorter utendørs.
Frilandstomater i pallekarm sommeren 2015


Jeg håper du ble litt klokere av dette! ☺️

Da er det bare å følge med på langtidsvarselet - og plante ut etter når du føler det er trygt mht. nattefrosten!

LYKKE TIL!!

1 kommentar:

Unknown sa...

Nydelig!
Gleder meg til å plante de ut nå.