mandag 30. mai 2016

JEG KRYSSER FREM NYE TOMATSORTER!!



Jeg har fundert på dette en stund. Googlet og lest, fulgt med på utenlandske tomatkryssere og sett deres fantastiske resultater. Nå føler jeg at tiden er inne! Jeg tror jeg har studert såpass om hvordan dette skal gjøres, at jeg i år har satt i gang!
I første omgang prøver jeg meg på en 2-3 sorter!
Jeg hadde i utgangspungtet tenkt til å prøve meg på å krysse Tiny Tim med en gul, søt cherrytomat, for å få Tiny Tim litt søtere og kanskje med en ny farge! Det viste seg at blomstene på T.T. er så små, at det var veldig vanskelig.... Jeg vet ikke om jeg har lykkes - det viser seg ikke før til neste år. Jeg bl.a. også krysset Glacier med en annen grønn sort som også er potetbladet - jeg er veldig spent på om jeg lykkes!

Det er nemlig slik at når man bestøver en tomatsort med en annen, så blir sen bestøvede tomaten helt lik som de andre på samme plante. Men inni denne tomaten finnes det F1 frø, altså frø med gener fra den andre tomatsorten. Så dermed blir det spennende å så disse F1 frøene!! Da kan man virkelig se om man har lykkes og om man får en ny tomat-type!! Dermed må man begynne å stabilisere sorten. Jeg skal ikke gå noe mere innpå disse detaljene her, for det kan for mange være innviklet og kanskje heller ikke så interessant!

Her utvikler den bestøvede blomsten seg fin til en ny tomat! Frøene inne i denne tomaten skal forhåpentligvis bli til en ny tomatsort!


 Jeg kommer til å vise dere utviklingen etter hvert som det skjer noe spennende. Jeg vet ikke om jeg rekker å få modne F1 tomater i år, men jeg skal prøve. Med litt ekstra lys og varme på i drivhuset utover høsten, kan det hende at det funker! Først må den bestøvede tomaten bli moden :-)




Ingen kommentarer: