fredag 26. august 2016

Black Krim









Navn
Black Krim
AKA Black Crimea, Black Crimson, Noire De Crimè

Type
Heirloom biff tomat

Opprinnelse/Historikk
En tomatsort som stammer fra Krim-halvøya i Ukraina. En populær sort på det kommersielle, russiske markedet.

Beskrivelse
En populær tomat å dyrke. Kjent for sin krydrede, dype, rike smak. Planten produserer bra med mørk brunlilla biff-tomater av ymse biff- fasong. Vekten er på ca.100- 400 gram. Tomaten er kjøttfull med mange frøkammer.
Inneholder bra med frø.

Sesong
80 dager - midtsesong
Kan dyrkes på friland i milde soner.
Jeg dyrket min på friland i sone H3

Vekstform
Indeterminate - ranke
Kraftig vekst. Blir høy og må støttes/bindes opp.




Min egen vurdering
Nok en deilig bifftomat fra Ukraina! Mørke, nesten burgunder frukter, litt glossy skall. Deilig i skiver sammen med varm mat! Jeg elsker å bruke den i caprese-salat med mozarella! Kan også brukes til sauskoking. Middels til bra produksjon - som forventet av en biff-sort. Min størst tomat veide 341 gram.
Bør dyrkes om du er glad i den dype, krydrede smaken på de "sorte" tomatene!






År Dyrket: 2016








Ingen kommentarer: