tirsdag 11. juli 2017

Desperado






Navn
Desperado

Type
Nyere utviklet oksehjerte-tomat. Biff/Slicer.
(OP)

Opprinnelse/Historikk
Utviklet av den dyktige tomat-utvikleren Blane Horton fra Jackson, Mississippi i USA. Lansert i 2016 for kommersielt salg.

Beskrivelse
En riktbærende sort, som produserer rosa, avlange, litt spisse, kjøttfulle hjerte-tomater med fyldig og god smak. Fruktene veier fra 50-150 gram. Inneholder moderat med frø.


Sesong
60 dager - middels tidlig

Vekstform
Indeterminate Dwarf (Tree-type)
Planten blir under en meter høy.
Kraftig, kompakt vekst. Søtt opp med bambuspinne pga. fruktenes vekt.
Planten tyves helt eller delvis. Trives fint med 2 stammer.




Min egen vurdering
Lekker, riktbæreende sort som bugner av velsmakene, rosa, kjøttfulle men saftig tomater!
Kremet tekstur.
Denne smaker godt rå, men er utmerket til en fyldig tomatsaus! Artig fasong og fin rosa farge!
Planten tar ikke så stor plass, om man har bare 1 hovedstamme. Jeg hadde 3 stammer for mer tomater.
Jeg hadde en plante i drivhuset og en i bøtte utendørs.
Min største tomat veide 146 gram.
Planten i drivhuset fikk først moden frukt, tidlig- 57 dager fra blomstring!
Denne dyrker jeg helt sikkert igjen!





























Dyrkingsår
2017
Sådd:06.03
I blomst: 10.05
Moden: 06.07 (57 dager fra blomst - 122 dager fra frø)

Ingen kommentarer: