fredag 14. juli 2017

Mohamed - liten, kompakt busk.

Mohamed - fotografert ovenfra. Mer tomater enn blader!








Navn
Mohamed

Type
Heirloom cherry tomat

Opprinnelse/Historikk
Jeg har ikke funnet noen historikk eller opprinnelse på denne varianten.

Beskrivelse
En liten kompakt busk som produserer røde, ganske store cherry tomater.
Fruktene veier fra 15-25 gram.

Sesong
45-55 dager - tidlig
Kan dyrkes ute i krukke på en varm og solfylt plass.

Vekstform
Determinate - busk. (micro-dwarf)
Planten er liten og kompakt av vekst, og passer fint i 2-5 liters krukke.
Høyde er ca.25 cm.
Vanlig bladverk, som er mørk grønt og litt rynkete (rugose).
Støttes opp med flere små pinner pga. fruktenes vekt.

Mohamed: Juli 2019



Min egen vurdering
Overrasket over hvor store cherry tomater denne lille busken produserer! Lekre tomatrøde frukter. Smaken er ganske mild, med litt krydder og sødme. Moderat med syre. Veldig saftig. Deilig salat-tomat, og fin som garnityr og på brødskiva!
Dette er en av de minste busktomatene jeg har dyrket - men den leverer virkelig mye tomater!
Jeg dyrket min plante i 2- liters krukke ute på verandaen.
- Anbefales om du vil dyrke tomater ute på liten plass.






År dyrket:

  • 2017 (ute i 2 liters krukke i sone H3)
    Sådd 6. mars. I blomst: 07.05
    Moden: 28. juni (52 dager fra blomst - 114 dager fra frø)


  • 2019































Ingen kommentarer: