torsdag 30. juli 2015

Teta de Venus



Navn
Teta de Venus
(ikke den samme som Tèton de Venus)


Type
En selvbestøvende tomat-sort

Beskrivelse
Denne sorten produserer godt med mellomstore plommetomater, noen få med en liten spiss i enden. Fargen er bringebær-rød. Kjøttfull, men samtidig saftig. Bruksområde er salater, bruschetta og sauskoking.
Frukten inneholder bra med frø.
Jeg dyrket planten i drivhuset.


Sesong
70-75 dager (Tidlig til midtsesong)

Vekstform
Indeterminate (ranke). Kan godt ha 2 hovedstammer og produsere veldig godt.
Planten blir høy, over 2 meter i veksthus.
Vanlig. litt hengende bladverk (småbladet) med frisk, grønnfarge.





Min egen vurdering
Jeg trodde som nevnt at dette var sorten Tèton de Venus, som er rødere, blankere i skallet og med markert spiss i enden.
Likevel - dette er en sort som produserer veldig godt med små til mellomstore plommetomater. Fargen er lekker bringebær-rød. En fast, men saftig tomat, som er overraskende søt og god! Jeg synes denne passer godt til bruscetta og veldig god salat. Jeg kokte også god tomatsaus på disse tomatene. Pynter opp salaten med sin lekre, bringebær-røde farge! Tror jammen denne må såes igjen til neste sesong!
- En veldig positiv overraskelse, denne!





Dyrkings-år
2015

Ingen kommentarer: