søndag 31. mai 2015

Griffelråte (Blossom end rot)

Tomater som har fått griffelråte.



Så oppdaget jeg det første tilfelle av griffelråte. (2015) Det var en tomat-kart av sorten Big Italian Plum som var så uheldig denne gang.
Jeg har vanligvis inspeksjon i drivhuset hver dag, men det hadde nå gått halv annet døgn siden sist fordi været har vært kaldt og særdeles fuktig.

Forholdsvis tidlig stadium av griffelråte (blossom end rot)

Griffelråte er et vanlig problem ved tomatdyrking. De vanligste grunnene til at dette skjer, er at plantene ikke får tatt opp nok kalsium. Det kan være at jorda har blitt uttørket, eller at det har blitt vannet ujevnt. Jeg prøver å vanne jevnlig, men det kan glippe innimellom.
På engelsk heter tilstanden Blossom end rot, som betyr råte i blomster-enden (enden hvor blomsten har vært).

Første synlige tegn på griffelråte, er at blomster-enden på tomaten blir brunlig og vannaktig. Deretter blir området større og brunere. Den angrepne tomaten blir til slutt flat og svart i blomster-enden, samt tørr og læraktig i tekstur og utseende på det aktuelle området. Råten kan spre seg på så mye som en tredjedel til halvparten av frukten.
Griffelråte smitter ikke over på andre tomater eller planter, men har du fått griffelråte på en tomat, så sjekk resten av tomatene på samme plante og fjern eventuelle angrepne frukter. Det kan gjerne gå bra med resten av tomatene.


Det beste tiltaket ved griffelråte, er ikke å tilsette mer kalsium, men passe på hvordan du vanner. Det beste er å vanne tidlig på morgenen, før sola får skikkelig tak. Da suger røttene opp vannet mye bedre, og røttene transporterer vann og næring godt opp til planten og fruktene som er i utvikling.
Tomatplanter som er plantet i for kald og fuktig jord, kan ha en større tendens til å utvikle griffelråte. Etter hvert  som jorda blir varmere, vil risikoen avta betraktelig. Mye nedbør kan gi et økt problem med griffelråte for frilandstomatene. Mye vanngjennomstrømning i jorda gjør at næringstoffene blir "skylt bort". Ekstrem varme og uttørking av jorda på blomsterstadiet, er også en vanlig årsak til griffelråte. Derfor er det viktig å vanne jevnlig og på samme måte gjennom  hele sesongen.

Forebygge
Du kan forebygge griffelråte, men man er aldri garantert at ikke det oppstår fra tid til annen. Jeg gir kalkasltpeter (Calsinitt) ved hver vanning i drivhuset. Griffelråte kan oppstå selv om man tilfører kalsium jevnlig. Ved for mye nedbør (konstant våt jord over tid) eller ekstrem varme og uttørking, kan røttene få problemer med å ta opp næringstoffene (inkl. kalsium) som er i jorda og da kan griffelråte oppstå.
Symptomer på griffelråte kan oppstå på ethvert stadium i fruktutviklingen, men opptrer som oftest når frukten har oppnådd en tredjedel til halvparten av full størrelse.
Tomatene kan gjerne få en litt tørr eller brunlig blomster-ende uten at det er griffelråte. Det er som regel lett å se symptomene på griffelråten.
På bildet under ser du en annen tomat (Zebra Rita), som har en litt tørr og innsunken blomsterende, men jeg mistenker IKKE at dette  griffelråte:




Det har vært en kjølig forsommer, med til dels mye regn. kveldene og nettene har bidratt til økt luftfuktighet i drivhuset, noe jeg ikke setter så pris på. Tomatplanter vil helst ikke ha for fuktig luft. Jeg har en vifteovn som går om natten .Det hjelper litt.

Og det vokser da i hvert fall, selv om jeg ikke har fått noen modne tomater ennå. I fjor hadde jeg den første modne tomaten den 28. mai! Det var Jacob's Favoritt (F1), en nydelig cherrytomat. Jeg dyrker den i år også og håper at den skal gi meg en moden tomat iløpet av 10 dager :-)

Her ser du en klase med umodne Jacob's Cherry som skal bli knall røde

https://www.facebook.com/groups/593626614055654/


Her kommer jeg til å legge ut egne  bilder av tomater med griffelråte:
Griffelråte 31.05.15

1 kommentar:

Maria sa...

Tusen takk for en fin beskrivelse!
Da vet jeg at det er griffelråte på noen av bifftomatene, og hvorfor.