tirsdag 24. februar 2015

TOMATSESONGEN - 2014

2014-sesongen var preget av sol og varme. Jeg startet såingen allerede i slutten av januar, og de første tomatene begynte å modnes så tidlig som rundt 20. mai! På grunn av ekstrem varme, har veldig mange av tomatsortene fått gule/grønne skuldre. Det vil si at tomaten ikke modnes og forblir grønn eller gul med hardt skall øverst, rundt stilken. Resten av tomaten utvikler seg som normalt. Når dette skjer, kan bare ca. 2 tredjedeler av tomaten brukes.


-Tomater og druer i skjønn forening...

Vel, vel. Det ble da over 50 kg. høstede tomater! Dvs. etter 50 kilo sluttet jeg p veie/telle!
Det ble nok litt for mange sorter i drivhuset - tomaplantene sto veldig tett. Sammen med ekstrem varme, gjorde dette til at det tidlig kom sykdom på noen av plantene (allerede i juli), dette smittet over på de fleste av plantene etter hvert. Jeg var også mye bortreist, så jeg hadde fått noen til å vanne litt for meg. Vedkommende har ikke like greie på tomatdyrking som meg, så plantene ble nok både over- og undervannet... Men - de overlevde i hvert fall mens jeg var borte!




 Det ble laget utallige liter med tomatsaus - både rød, grønn og gul :-) Ellers ble det laget både tomatsalat og bruscetta,  tomatsuppe og ketchup! Og mange tomater rakk aldri å komme inn fra drivhuset - de havnet rett i munnen!


Bruscetta med fargerike tomater!


Noen tomater sto også på friland, samt at jeg hadde en del busktomater på verandaen.

Sesongens favortitter var Grushovka - en russisk busktomat som produserer rød/rosa, hjerteformede smakfulle tomater som var ekstra gode til bruscetta.

En annen favoritt var cherrytomaten  Black Cherry samt busktomaten Sprite som er veldig, veldig søt!

Av Saus/paste- tomatene var det flere gode sorter, som Russian Big Roma, Big Italian Plum og Olena Ukrainian.

Jaune Flamme ble også en vinner - en oransje mellomstor tomat som gjorde seg godt i salaten både smaksmessig og fargemessig.

En grønn tomat som utmerket seg med sin herlige farge og friskhet var Lime Green Salad - en tidlig busktomat.

Flere personlige favoritter..



Da er jeg klar for en ny sesong: 2015!

Ingen kommentarer: