onsdag 10. juni 2015

Utplantning - og de første modne tomatene!!

Oransje-gul drue/daddeltomat (10.06.15)
 
 
Det er blitt 10.juni og endelig begynner det å skje saker og ting! Enkelte tomater begynner å modnes! Noen rødmer - andre "gulner" og vi skal  atter igjen være selvforsynte med tomater gjennom hele sommeren og utover høsten! Det er veldig gøy når tomatene begynner å skifte til riktig farge! Og det går fort når det først skjer! Jeg vil ta deg med på en liten runde blant de sortene som er tidligst ute med å modne:


Bloody Butcher (10.06.15) på friland.



Glacier - første modne, røde tomat (10.06.15)



oransje-gul drue/daddel tomat i drivhus (10.06.15)
 
Jeg viser også gjerne noen flere bilder - av tomater som ikke er modne helt ennå :-)
 
Cuore De Toro AKA Bull's Heart i drivhus (unripe 10.06.15)
'
 
 
Costoluto Fiorentino i drivhus ( unripe10.06.15)
 
 
På bildet under ser du busktomaten Grushovka. Det er en forholdsvis tidlig sort. Denne står i drivhus, men jeg også har en plante som står på friland. Bli spennende å se om plantene oppfører seg forskjellig i forhold til hverandre pga. av ulikt miljø!
 
Grushovka i drivhus (unripe fruit 10.06.15)
 
 
 
Jeg legger også ut et bilde av denne vakre tomaten, som skal bli gul med indigo striper når den er moden:
 
Stripes of Yore (unripe 10.06.15)
 
 
Den 7. og 8. juni plantet jeg mine frilandstomater ut. Nå får det briste eller bære!
Forsommeren har vært kald og vindfull, men de siste dagene har vi hatt en smak av sommer.
Det er nå meldt varmere dager, mildere netter og mindre vind her i Skien.
Mange av plantene får bo i pallekarm, hvor de er plantet dypt for mer rotdannelse.
I pallekarmen på bildet under har jeg plantet sortene:

 

Diverse frilandstomater 08.06 2015
Det kommer flere oppdateringer på tomatplantenes status fremover!
 
 
https://www.facebook.com/groups/593626614055654/

 

Ingen kommentarer: