tirsdag 12. juli 2016

Jackass Red Dwarf








Navn
Jackass Red Dwarf

Type
Mellomstor bifftomat, selvbestøvende sort.


Opprinnelse/Historikk
Planten skulle egentlig være en Jackass Yellow Dwarf, men fruktene mine ble røde. Ifølge eksperter i USA, er planten helt lik den gule varianten, men bærer altså røde frukter.  Ikke tilbudt i kommersielt salg andre steder så vidt jeg vet.


Beskrivelse
Planten produserer mengder med mellomstore, røde bifftomater med en vekt på 120-300 gram.Tomaten passer perfekt som tilbehør til  biffen eller skivet sammen med både varm og kald mat. Inneholder moderat med frø.

Sesong
ca. 60 dager - tidlig.
Dyrket i drivhus, men kan stå ute i milde landsdeler - ihverfall opp til H-3 og kanskje også H-4.

Vekstform
Dwarf (tree.type) Denne typen har en kompakt vekstform, men ligner veksten til både determinate og indeterminate planter. Tykk, kraftig stamme, men opprett vekst. sideskudd vokser også rett opp. Kan med fordel dyrkes med flere stammer. Trenger ikke å bindes opp, men kan støttes opp litt med en bambuspinne eller lignende
Høyde 80-130 cm.  Jeg hadde planten i drivhus, der den nok blir høyere en på friland.
Bladverket er mørkegrønt og rynkete.







Min egen vurdering
Dette ble en stor overraskelse! At jeg skulle dyrke frem en rød versjon av Jackass Dwarf, hadde jeg ikke trodd da jeg sådde frøene! Fra før finnes det altså en gul og en grønn Jackass Dwarf.
Smaken på min røde, er mild og god, med masse gammeldags tomatsmak og fin sødme. Ikke så veldig syrlig. Kjøttfull tomat, men ikke tørr. Kremet konsistens. Passer sammen med det meste - både varm og kald mat. Ypperlig sammen med mozarella!!




















Jackass Yellow Dwarf - 57 dager fra blomst (27.06)





Moden - 60 dager fra blomst




Bladverk og blomster:













Ingen kommentarer: