lørdag 23. juli 2016

Dream Weaver









Navn
Dream Weaver 

Type
Salat-tomat


Opprinnelse/Historikk
Krysset frem av den dyktige tomatforedleren Blane Horton fra Jackson, Mississippi i USA.


Beskrivelse og egen vurdering
Jeg dyrket 2 planter. Den ene i drivhus, hvor resultatet ble rent gule frukter, men den andre planten på friland ble mer lik den originale: Små, ovale, gule tomater med antho striper på skuldrene. Det kan jo også skyldes at tomatene fikk større mengde med sollys. Planten i drivhuset hadde også en tanke større frukter og viste ingen tegn på anthocyanin. Begge plantene hadde grønne striper som forsvant helt eller delvis når de ble overmodne. Godt modne frukter blir gyllen orange i enden. Jeg vil dyrke videre på den som viser antho striper og ligner originalen.
Smaken var veldig god på begge, men anto-varianten hadde mere fyldig smak. Hint av citrus toner. Mild, passe sødme og lav på syre.
Inneholder bra med frø.

I 2018 ble den dyrket igjen og tomatene ble lik dem jeg dyrket i 2016 (med anthofarge). Sorten kan gi planter med noe variasjon fremdeles.

Sesong
60-70 dager - Middels tidlig


Vekstform
Mine oppfører seg som semi-determinate. (Store busker.)
Jeg lar dem vokse ganske fritt og de produserer masser av tomater.
Unge planter har antho-farger på bladverk.







Min egen vurdering
Nå har jeg skrevet ganske utfyllende over her, men jeg vil tilføye at det er lekre tomater! Plantene er meget produktive gjennom hele sesongen!
Deilig, saftig salat-tomat, og god som garnityr på smørbrød!










 





















https://www.facebook.com/tomatprat/
















Ingen kommentarer: