onsdag 31. august 2016

Dikaya Roza










 Navn
Dikaya Roza
(AKA Dikaja Roza or in English: Wild Rose)
 

Type
Heirloom biff-tomat


Opprinnelse/Historikk
Opprinnelse: Moldova. Utviklet av Pridnestrovian Agric. Res. Institute.


Beskrivelse
Planten produserer store rød-rosa bifftomater, mer eller mindre rillet og med flat bunn.
Fruktene er kjøttfulle, men saftig.   Kremet konsistens. Fin sødme med lite syre.
De største inneholder bra med frø.


Sesong
85 dager - sen sesong
Passer best i drivhus de fleste steder, men kan dyrkes på friland i sone H1-H3


Vekstform
Indeterminate - ranke
Kraftig vekst, vanlig bladverk med frisk, grønn farge.
Planten blir høy og må støttes/bindes opp.
Fruktene blir tunge og burde støttes.





Min egen vurdering
Nydelig, kremet og saftig bifftomat! God og rik tomatsmak med moe sødme og lite syre. Fruktene blir veldig store - mine veide fra 450 - 590 gram! Fin slicer og god til saus og varmebehandlig!
Jeg dyrket min på friland i sone H3. De modnet sent, ca. 85 dager fra blomst. Verdt å vente på!
Jeg vil gjerne dyrke denne om igjen!





År dyrket
2016:
Sådd: 23.03
I blomst: ca. 01 06
Moden:   20.08